Herhaal de achterliggende waarden, principes en kernboodschap van een vernieuwing of pas ingevoerde maatregel.

Doe dit via alle mogelijke kanalen en op alle mogelijke manieren

  • Zet je hoofdboodschap om in een mascotte, een pakkende slogan of een gedicht.
  • Of maak beelden, verhalen, logo’s of tekeningen om de boodschap en de achterliggende waarden en principes over te brengen
  • Vertaal ze in typerende en ludieke oneliners.

Betrek je creatieve collega’s, leerlingen, leden, cliënten of hun achterban. Of maak er een wedstrijd van.

Gebruik wat je uitwerkte

  • Als watermerk of sjabloon voor brieven, verslagen of memo’s.
  • Als afbeelding op gebruiksvoorwerpen: bladwijzers, onderleggers, balpennen, drinkbekers.
  • Op het intranet met interviews over vordering van het proces, een krantenartikel met aandachttrekkende kop of persoonlijke getuigenis.
  • In een mailcampagne, nieuwsbrief of krantje: maak een veranderkrant, speciaal voor je nieuwe maatregel.
  • In een sociale mediacampagne: maak een digitaal forum waar je acties aankondigt, naar meningen vraagt of mensen warm maakt voor je project
  • Op postkaarten met telkens vooraan één waarde of sleutelwoord en achteraan een woordje uitleg over de betekenis ervan of een verhaal erover. Op de achterkant kan de ontvanger suggesties schrijven om de waarde in de organisatie zichtbaar te maken. Waarna het kaartje met de binnenpost of een speciaal ontworpen brievenbus zijn anonieme weg naar beleidsmakers vindt.
  • Op posters: hang ze op de binnendeur van het toilet. Zeker weten dat ze bekeken worden.
  • Op elektronische kaartjes met een link naar een pagina op het intranet met meer uitleg. Daarbij telt de software elke week het aantal lezers én doorklikkers, zodat het beleidsteam de campagne kan bijsturen waar nodig.
  • In een verhaal, een toneel, musical, gedicht of lied op een bijeenkomst. Zo breng je de verschillende elementen van de maatregel op een meeslepende en amusante manier over.
  • In een quiz of spel.
  • Als basis voor een interview over onderdelen van de maatregel: bijvoorbeeld wat zijn de ervaringen in de praktijk? Bij medewerkers, leerlingen, leden of gebruikers. Zet dat in het krantje.
  • Als inspiratie voor een stickerrazzia. De kernboodschap is bijvoorbeeld ’waardeer elkaar’. Maak dan stickers of grote etiketten met een afbeelding van een handafdruk en de tekst ‘schouderklopje hier’ en je bestormt de verschillende teams en groepen en plakt bij iedereen die er rondloopt de sticker op de schouder.
  • In een complimentencampagne: iedereen deelt 40 dagen complimenten uit voor gedrag dat in de lijn ligt met de maatregel; elke persoon zorgt voor minstens één compliment per dag. Probeer er aan iedereen van het team of de groep minstens één te geven. Maak per persoon een postbus.