Bewaar het overzicht en neem alle maatregelen op in één globaal preventieplan. Of ze nu gericht zijn op medewerkers of doelgroep. Verfijn dat plan vervolgens naar een jaaractieplan waarin je bepaalt wie wat wanneer doet en hoe.
Elke organisatie is verplicht om een globaal preventieplan (GPP) en een jaaractieplan (JAP) op te stellen voor het welzijn van de medewerkers op het werk. Het GPP is een vijfjarenplan dat de strategische doelstellingen bevat van je preventiebeleid. Het JAP is de uitwerking daarvan met acties voor een kalenderjaar. Welzijn is een breed begrip: het gaat bijvoorbeeld over arbeidsveiligheid, gezondheid en arbeidshygiëne, en ook over psychosociale belasting. Daar valt het thema integriteit onder.
Daarnaast zijn er per sector de kwaliteitsdecreten die specifieke bepalingen hebben rond de bescherming van de integriteit van de doelgroep of rond het melden van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag en andere ernstige gebeurtenissen.
In je strategisch plan woog je je strategische doelen al af. Nu verfijn je ze in operationele doelen.
Hoe doe je dat?
Beschrijf het resultaat of het effect dat je wilt bereiken. Formuleer doelen en toets ze aan de AMORE-, MAGIE- of SMART-criteria.
Algemeen, zingevend en effectgericht------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------->Concreet, zakelijk en resultaatgericht | ||
AMORE | MAGIE | SMART |
Ambitieus: doelen zijn groots. Je wilt je dromen bereiken. |
Meetbaar: onder welke voorwaarden is je doel bereikt? Wat zijn indicatoren? |
Specifiek: doelen zijn duidelijk en ondubbelzinnig. |
Motiverend: ze brengen je in beweging. | Aanvaardbaar voor iedereen die ermee te maken heeft. Er is een draagvlak. | Meetbaar: onder welke voorwaarden is het doel bereikt? Wat zijn indicatoren? |
Onderscheidend: ze zijn typerend voor jouw organisatie. |
Gecommuniceerd: doelen zijn gekend en iedereen begrijpt ze. |
Aanvaardbaar voor iedereen die ermee te maken heeft. Er is een draagvlak. |
Relevant voor iedereen die met de verandering te maken heeft. | Inspirerend: ze brengen je in beweging. | Realistisch: is je doel haalbaar? |
Echt: je doelen zijn authentiek en geloofwaardig. | Engagerend: iedereen die ermee te maken heeft, wil er zich aan verbinden. | Tijdsgebonden: wanneer moet je doel bereikt zijn? |
Vaak gebruikt om visie te ontwikkelen. | Vaak gebruikt voor strategische doelen. | Vaak gebruikt voor operationele doelen. |
Het voordeel van de MAGIE- en de SMART-criteria is dat je beschrijft hoe je objectief meet of je je doel bereikt. Dat doe je met evaluatiecriteria of resultaatindicatoren. Bijvoorbeeld in tijd, aantallen of procenten. Zo kun je als doel stellen dat je volgend werkjaar 20 procent minder incidenten met verbale agressie wilt. Door die incidenten systematisch te registreren, weet je achteraf of je je doel bereikte.
Bepaal nu hoe je de operationele doelen realiseert.
Er zijn veel manieren om een plan te maken. Van eenvoudig ‘Wie doet wat tegen wanneer?’ tot veel uitgebreider. Maak het plan met alle betrokkenen. Zo vergroot je het engagement.
Hieronder vind je een voorbeeld:
Strategische doelstelling - Medewerkers voelen zich veilig op het werk | ||||||
Operationele doelstelling - Opvang: elke medewerker kan bij het crisisteam terecht na aan een incident | ||||||
Acties | Budget | Trekker | Met wie | Voor wie | Termijn | Status |
Vorming over impact van agressie en opvang | 3 x € 900 | Agressiecoach | Opleider | Vertrouwenspersoon en mensen van het crisisteam | Jan 21 - jun 21 | Oké |
Visie ontwikkelen over opvang en nazorg | Geen | Pedagogisch directeur en Agressiecoach | Vertrouwenspersoon en 2 mensen van het crisisteam | Alle medewerkers | Jun 21 - okt 21 | Oké |
Opvangprotocol maken | Geen | Agressiecoach | Vertrouwenspersoon en mensen van het crisisteam | Alle medewerkers | Okt 21 - jan 22 | Niet oké |
Kennis over opvang en opvangprotocol doorgeven aan alle verantwoordelijken | Geen | Agressiecoach | Vertrouwenspersoon en mensen van het crisisteam | Teamverantwoordelijke | Jan 22- mrt 22 | Niet oké |
Marktstudie en aanschaf oproepsysteem | Max. € 3500 | Logisitiek verantwoordelijk | Agressiecoach | Alle medewerkers van het hoofdgebouw | Mrt 22 | Niet oké |
Opvangprotocol invoeren in alle afdelingen | Geen | Trekker |
Teamverantwoordelijke |
Alle medewerkers | Mei 22 | Niet oké |