Elke organisatie is verplicht om een globaal preventieplan (GPP) en een jaaractieplan (JAP) op te stellen voor het welzijn van de medewerkers op het werk. Het GPP is een vijfjarenplan dat de strategische doelstellingen bevat van je preventiebeleid. Het JAP is de uitwerking daarvan met acties voor een kalenderjaar. Welzijn is een breed begrip: het gaat bijvoorbeeld over arbeidsveiligheid, gezondheid en arbeidshygiëne, en ook over psychosociale belasting. Daar valt het thema integriteit onder.

Daarnaast zijn er per sector de kwaliteitsdecreten die specifieke bepalingen hebben rond de bescherming van de integriteit van de doelgroep of rond het melden van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag en andere ernstige gebeurtenissen.

Doelen bepalen

In je strategisch plan woog je je strategische doelen al af. Nu verfijn je ze in operationele doelen.

Hoe doe je dat?

Beschrijf het resultaat of het effect dat je wilt bereiken. Formuleer doelen en toets ze aan de AMORE-, MAGIE- of SMART-criteria.

Algemeen, zingevend en effectgericht------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------->Concreet, zakelijk en resultaatgericht
AMORE MAGIE SMART

Ambitieus: doelen zijn groots. Je wilt je dromen bereiken.

Meetbaar: onder welke voorwaarden is je doel bereikt? Wat zijn indicatoren?

Specifiek: doelen zijn duidelijk en ondubbelzinnig.

Motiverend: ze brengen je in beweging. Aanvaardbaar voor iedereen die ermee te maken heeft. Er is een draagvlak. Meetbaar: onder welke voorwaarden is het doel bereikt? Wat zijn indicatoren?
Onderscheidend: ze zijn typerend voor jouw organisatie.

Gecommuniceerd: doelen zijn gekend en iedereen begrijpt ze.

Aanvaardbaar voor iedereen die ermee te maken heeft. Er is een draagvlak.
Relevant voor iedereen die met de verandering te maken heeft. Inspirerend: ze brengen je in beweging. Realistisch: is je doel haalbaar?
Echt: je doelen zijn authentiek en geloofwaardig. Engagerend: iedereen die ermee te maken heeft, wil er zich aan verbinden. Tijdsgebonden: wanneer moet je doel bereikt zijn?
Vaak gebruikt om visie te ontwikkelen. Vaak gebruikt voor strategische doelen. Vaak gebruikt voor operationele doelen.

Het voordeel van de MAGIE- en de SMART-criteria is dat je beschrijft hoe je objectief meet of je je doel bereikt. Dat doe je met evaluatiecriteria of resultaatindicatoren. Bijvoorbeeld in tijd, aantallen of procenten. Zo kun je als doel stellen dat je volgend werkjaar 20 procent minder incidenten met verbale agressie wilt. Door die incidenten systematisch te registreren, weet je achteraf of je je doel bereikte.

Een plan maken

Bepaal nu hoe je de operationele doelen realiseert.

Er zijn veel manieren om een plan te maken. Van eenvoudig ‘Wie doet wat tegen wanneer?’ tot veel uitgebreider. Maak het plan met alle betrokkenen. Zo vergroot je het engagement.

Hieronder vind je een voorbeeld:

Strategische doelstelling - Medewerkers voelen zich veilig op het werk
Operationele doelstelling - Opvang: elke medewerker kan bij het crisisteam terecht na aan een incident
Acties Budget Trekker Met wie Voor wie Termijn Status
Vorming over impact van agressie en opvang 3 x € 900 Agressiecoach Opleider Vertrouwenspersoon en mensen van het crisisteam Jan 21 - jun 21 Oké
Visie ontwikkelen over opvang en nazorg Geen Pedagogisch directeur en Agressiecoach Vertrouwenspersoon en 2 mensen van het crisisteam Alle medewerkers Jun 21 - okt 21 Oké
Opvangprotocol maken Geen Agressiecoach Vertrouwenspersoon en mensen van het crisisteam Alle medewerkers Okt 21 - jan 22 Niet oké
Kennis over opvang en opvangprotocol doorgeven aan alle verantwoordelijken Geen Agressiecoach Vertrouwenspersoon en mensen van het crisisteam Teamverantwoordelijke Jan 22- mrt 22 Niet oké
Marktstudie en aanschaf oproepsysteem Max. € 3500 Logisitiek verantwoordelijk Agressiecoach Alle medewerkers van het hoofdgebouw Mrt 22 Niet oké
Opvangprotocol invoeren in alle afdelingen Geen Trekker

Teamverantwoordelijke

Alle medewerkers Mei 22 Niet oké