Ga eerst in gesprek met het slachtoffer
Ga altijd eerst in gesprek met het slachtoffer. Dit gesprek heeft als doel
- het slachtoffer te ondersteunen door empathisch te luisteren.
- te registreren wie wanneer pest, wat er gebeurt; dus een duidelijk concreet zicht te krijgen op de situatie.
- het bespreken van de opties, van welke stappen kunnen ondernomen worden.
- het slachtoffer te overhalen betrouwbare mensen in te schakelen om hen te vertellen wat er gaande is.
- samen te zoeken naar manieren om te reageren op het pesten en pesten in de toekomst te voorkomen.
- de ondersteuningsnood van het slachtoffer in kaart te brengen.
Ga al dan niet confronterend in gesprek met de pester
Zijn de feiten zwaar grens – en norm overschrijdend? Is de impact op het slachtoffer groot? Heb je een vermoeden dat de pester weinig schuldbesef en inlevingsvermogen toont? Dan heeft een confronterende aanpak de voorkeur. Spreek de pester dan duidelijk aan op diens gedrag.
Ga ook in gesprek met de omstaanders
De omstaanders van een pestsituatie zijn heel belangrijk. Schakel hen mee in als je een pestprobleem wil oplossen.
- Maak aan de toeschouwers en meelopers duidelijk dat het gepest moet stoppen.
- Steun omstaanders om iets te ondernemen. Zonder de steun van deze groep haalt de pester minder voldoening uit het pesten.
- Maak de groep meelopers en toeschouwers mee verantwoordelijk voor de oplossing van het pestprobleem.
- Maak een verschil tussen ‘klikken’ en ‘melden’. ‘Klikken’ doe je omdat je wil dat iemand een straf krijgt. ‘Melden’ omdat je wil dat iets ophoudt.