Een zorgvoorziening wordt vaak zo toegankelijk en praktisch mogelijk ingericht. Begrijpelijk, want dit zorgt ervoor dat de zorgtaken gemakkelijker kunnen uitgevoerd worden. Soms gaat dit echter ten koste van de privacy van de cliënt. Zo kan een cliënt het bijvoorbeeld gewoon worden dat een deur onaangekondigd opengaat. Nochtans zijn er heel wat mogelijkheden om privacy te installeren: deuren dicht bij toiletgebruik en douche, kloppen op de deur, de cliënt over de gang laten lopen met kledij, gordijnen dicht bij het wassen, …
Als hulpverlener deel je best geen gevoelige informatie zonder de toestemming van de cliënt. Sommige familieleden beschouwen het als een recht om hierover te worden geïnformeerd. Toch is dit slechts in uitzonderlijke gevallen aangewezen. Je maakt het best een proportionele afweging tussen de betrokkenheid van het familielid op de persoon enerzijds en op de aard van het gedrag anderzijds. De gedeelde informatie moet relevant zijn voor de persoon met wie ze wordt gedeeld en passen in het kader van de ultieme finaliteit: goede zorg verlenen.
Enkele reflectievragen:
Het gaat niet alleen om privacy van cliënten die seksueel actief zijn, maar ook om niet gestoord te worden als een dierbare op bezoek is, of gewoon om even met rust te worden gelaten. Maak daarom met collega’s, bewoners en familie duidelijke afspraken over het garanderen van de privacy van de cliënt.
Deze afspraken kunnen in de zorg bijvoorbeeld gaan over:
Kies hier voorbeeldzinnen voor de visietekst van jouw organisatie en beantwoord zo aan de privacynoden van jouw bewoners.
De zorgvoorziening
De hulpverlener