Klokkenluiders: een woord met negatieve bijklank. Onderschat de rol van een klokkenluider echter niet. Iemand die grensoverschrijdend gedrag meldt, is van onschatbare waarde voor de organisatie. Zwijgen is geen optie want getuige zijn of er weet van hebben en toch zwijgen, kan afhankelijk van de case, worden beschouwd als mededaderschap.
Volg onderstaand stappenplan om voor jouw organisatie een goede klokkenluiderregeling op te stellen.
Werk preventief aan een open klimaat waar medewerkers en de doelgroep uiting kunnen geven aan wat ze voelen en beleven.
Houd in het achterhoofd dat klokkenluiders meestal een aantal fases doorlopen voor ze een bepaalde situatie naar buiten brengen:
Detecteer eventuele signalen en spreek de medewerker erover aan in een een-op-eengesprek.
Wees je ervan bewust dat er een verschil is tussen klikken en klokkenluiden: klikken gaat over eigenbelang vanuit de bedoeling om iemand persoonlijk schade te berokkenen. Klokkenluiden gaat over je nek uitsteken in het belang van de groep. Bepaalde wantoestanden in de openbaarheid brengen, is dus ethisch cruciaal om te kunnen toewerken naar een veilige organisatie zonder machtsspelletjes.
Stigmatiseer klokkenluiders niet. Dankzij hen worden wanpraktijken aan de kaak gesteld.
Bescherm klokkenluiders door melding van grensoverschrijdend gedrag te stimuleren. Houd daarbij rekening met volgende zaken: