Op het YouTube-kanaal van een organisatie posten enkele kinderen een tutorial, waarin ze uitleggen hoe ze werken met een bepaalde app. Een 12-jarige post hieronder een racistische opmerking over één van de kinderen die meedoet in het filmpje: “niet moeilijk dat dat ras zo raar doet op die filmpjes”.  

We beschouwen dit gedrag als een rode kleur volgens het Grenswijs ernstinschattend systeem.

Hoe persoonlijker het grensoverschrijdend gedrag, hoe ernstiger. Het bereik is ook groot omdat de opmerking online gebeurt en er dus zo heel wat toeschouwers zijn.

Een 12-jarige zou moeten kunnen inschatten wat men online zegt en wat niet. Toch moet de check gebeuren of de 12-jarige de grens goed heeft begrepen. 

Vaak is het nuttig het gesprek in twee fases in te delen: een onmiddellijke reactie en een tweede reactie op een later tijdstip. Dat geeft je de kans om even na te denken en de emoties te laten zakken. 

een onmiddellijke reactie

Doel: de persoon moet...

Welke stappen kan je zetten? 

Voorbeeld 

Gedrag stoppen 

Stoppen

"Kan je die comment meteen verwijderen?"  

Taal hebben, kunnen spreken over 

Gedrag benoemen 

"Ik merk dat je een racistische belediging post op ons YouTube-kanaal."  

Het eigen perspectief kunnen verwoorden 

Gevoelens, gedachten, wensen, verlangens, vragen bevragen 

"Ik vind dat niet leuk. Dat is kwetsend en zorgt dat anderen zicht niet veilig voelen. Ik zou graag hebben dat je dat verwijdert." 

Een tweede reactie op een later tijdstip

Doel: de persoon moet...

Welke stappen kan je zetten? 

Voorbeeld 

Taal hebben, kunnen spreken over 

Gedrag benoemen 

"Je postte ‘niet moeilijk dat dat ras zo raar doet op die filmpjes’."  

Het eigen perspectief kunnen verwoorden 

Gevoelens, gedachten, wensen, verlangens, vragen bevragen 

"Ik voel me daar niet goed bij, omdat je iemand afbreekt omdat die een bepaalde cultuur heeft."  

"Hoe was dat voor jou? Wat maakt dat je dat typt? Wat zou voor jou een goede manier zijn als je iets online niet leuk vindt?"  

Weten welk gedrag oké is en waarom 

Bevestigen en uitleggen waarom 

"Het is oké om iets online niet leuk te vinden. Daar is niets mis mee." 

Weten welk gedrag niet oké is en waarom 

Begrenzen en uitleggen waarom 

"Wat hier niet oké is, is dat je die persoon afbreekt omdat die een bepaalde cultuur heeft. Het gaat om een racistische uitspraak. Bovendien post je het online waardoor heel veel mensen het zien en je hen zo negatief beïnvloedt."

Een afspraak kennen over hoe hier verder mee zal worden omgegaan 

Afspraken maken 

"Hoe wil je dit herstellen? Wat doe je in de toekomst? Kunnen we daar afspraken over maken?" 

Reactie naar het slachtoffer

Doel: de persoon moet 

Welke stappen kan je zetten? 

Voorbeeld 

Taal hebben, kunnen spreken over 

Gedrag benoemen 

"Ik las dat een jongere een negatieve comment postte." 

Het eigen perspectief kunnen verwoorden 

Gevoelens, gedachten, wensen, verlangens, vragen bevragen 

"Online negatieve comments omwille van wie je bent, zijn niet oké. Het is normaal dat je geschrokken en aangedaan bent. Wat heb je nu nodig? Wat kan ik voor je doen?"  

Weten welk gedrag oké is en waarom 

Bevestigen en uitleggen waarom 

"Mensen kunnen als reactie op filmpjes soms eens zeggen dat ze het niet mooi vinden wat je maakt." 

Weten welk gedrag niet oké is en waarom 

Begrenzen en uitleggen waarom 

"Wat hier niet oké is, is dat ze jou veroordelen omwille van wie je bent, en dit op deze manier uiten." 

Een afspraak kennen over hoe hier verder mee zal worden omgegaan 

Afspraken maken 

"Ik ga de jongen hierop apart aanspreken, want dit gedrag is niet oké. We zullen deze comment ook verwijderen. Dit mag niet meer gebeuren. Wat heb jij nodig om je terug oké te voelen?"