Bepaal wie je wilt bereiken

Breng je doelgroepen in kaart. Ga na wie de betrokken partijen zijn die nodig zijn om je acties waar te maken.

Wat wil je zeggen?

Verwoord je doelstelling in een heldere en eenvoudige boodschap. Zet ze om in een p(l)akkende slogan. Maak met je boodschap mensen bewust van het probleem of van het belang van je actie. Je kunt voor de verschillende doelgroepen een andere boodschap hebben. De ene groep wil je misschien enkel informeren over de stand van zaken. Van een andere groep wil je een duidelijke mening horen over je plannen. Van nog anderen verwacht je concreet advies of wil je dat ze echt goesting krijgen om mee te werken en mee te beslissen.

Leidinggevenden zijn belangrijke tussenschakels. Neem in je campagneplan acties op waardoor leidinggevenden zich geïnformeerd en gesteund voelen door de directie om het beleidsplan verder uit te dragen en de maatregelen uit te voeren. Neem ook acties op zodat leidinggevenden het beleid en de acties vertalen naar de eigen teams, waardoor de medewerkers zich gesteund voelen. Zo verhoog je de betrokkenheid en het gevoel van eigenaarschap op de verschillende niveaus.

Campagnestrategie

Je hebt een overzicht van alle doelgroepen en je weet wat je wilt communiceren.

Zet nu alles op een rij en bepaal je strategie:

  • Hoe start je?
  • Wanneer richt je je naar wie? En is dat individueel in subgroepen of de volledige groep?
  • Wie trekt en begeleidt de bekendmaking en communicatie?
  • Hoe ga je communiceren: mondeling, schriftelijk, met beeldmateriaal, geluidsfragmenten, …
  • Met welke middelen ga je communiceren: live, op papier, met gebruik van online tools, …
  • Met welke ondertoon: zakelijk, humoristisch, persoonlijk.

Betrek verschillende media en werkvormen in je campagneplan. De doelgroep, de beschikbare financiën en tijd bepalen de combinatie. Een aantal mogelijkheden:

  • thema of agendapunt tijdens een personeelsdag of ander overlegmoment.
  • workshops
  • een ‘brandoefening’ voor bijvoorbeeld het inoefenen van een procedure
  • mailing
  • info op intranet
  • een bericht of artikel in het personeelsblad, met de belangrijkste boodschap in de kop
  • affiches
  • folders
  • ...

De opbouw van je campagneplan kan er zo uit zien:

Strategische doelstelling - Medewerkers voelen zich veilig op het werk
Operationele doelstelling - Opvang: elke medewerker kan bij het crisisteam terecht na aan een incident
Doelgroep Communicatiedoel Boodschap Methode / middel Eigenaar Start
Vertrouwens-persoon en leden van het crisisteam Ontwikkel en onderhoud je kennis en vaardigheden rond opvang en nazorg. Word een super collega en leer hoe je je opvang en nazorg aanbiedt. Opleiding en inoefenen van procedure Agressiecoach en vormingsverantwoordelijke Dec 20
Vertrouwens-persoon en leden van het crisisteam Ontwikkel mee de visie en het protocol rond opvang en nazorg. Druk je stempel op ons opvang en nazorgbeleid. Werkoverleg Pedagogisch directeur en agressiecoach Mei 21
Leidinggevenden Leidinggevenden voeren het opvangprotocol in in hun afdeling. Zeg wat jij nog nodig hebt om het opvangprotocol te bespreken en in te voeren op jouw afdeling(en). Stafvergadering Pedagogisch directeur en agressiecoach Dec 21
Alle medewerkers Iedereen weet dat hij of zij bij het crisisteam terecht kan na een incident.

Iedereen heeft recht op opvang en nazorg na een incident.

Slogan: 'Koning, draak of knecht, beroep doen op het crisisteam is ieders recht.'

Posters en stickers met slogan Agressiecoach en crisisteam Jan 22
Alle medewerkers Iedereen weet wie deel uit maakt van he crisisteam, hoe hij of zij daar beroep op kan doen en wat er dan gebeurt.

Ken jij het crisisteam al?

Iets heftig meegemaakt? Bel of mail het crisisteam voor een luisterend oor, praktische ondersteuning en emotionele opvolging.

Flyer met voorstelling van alle leden van het crisisteam +

Live voorstelling van het crisisteam +

Uitleg over protocol op de personeelsvergadering

Agressiecoach en crisisteam Jan 22