Stel volgende reflectievragen

  • Wat is er precies gebeurd?
  • Wat dacht je?
  • Hoe voelde je je?
  • Wat vind je er nu van?
  • Hoe denk je dat de andere erover denkt? Hoe denk je dat de andere zich voelt?
  • Zijn er dingen waarvan je achteraf denkt: "Ik had dat misschien niet moeten doen"?
  • Wat maakt dat je dit deed?
  • Hoe voelde jij je toen de situatie zich had voorgedaan?
  • Wat was jouw eerste gevoel toen de situatie gedaan was?

Stimuleer empathie met volgende oefeningen:

Oefening: nafluiten / catcalling

Stap 1: Bekijk volgende afbeelding. Wat zie je?

man roept naar vrouw

Stap 2: Beantwoord deze vragen.

  • Waarom roept de jongen dit meisje na?
  • Hoe kan dit meisje het best reageren?
  • Hoe merk je of ze dit al dan niet leuk vindt?
  • Hoe kan je interesse tonen in iemand die je aantrekkelijk vindt?

Oefening: iemand aanstaren

Stap 1: Bekijk volgende tekening. Wat zie je?

jongens lachen met meisjes

Stap 2: Beantwoord deze vragen.

  • Is deze situatie oké of niet oké?  
  • Herken je zo een situaties?  
  • Hoe zouden de meisjes zich voelen?  
  • Wat zou je kunnen doen in zo een situatie?  
  • Wat maakt deze situatie voor jou niet of wel oké?  

Oefening: herken het lichaam

Stap 1: Link de situatie aan de juiste lichaamshouding.

  • “Verleid me maar als je mij zo graag wil.”
  • “Hoe kom je erbij dat je zomaar mijn borsten mag aanraken?”
  • “Oh als je het zo aanbiedt, wil ik best wel een massage…”
  • “Neen, dit is niet fijn en ik wil dat je nu ophoudt.”
  • “Ik wil enkel seks met jou als je een condoom gebruikt.”
  • “Raak me niet aan, je bent dronken.“
  • “Hoe kom je erbij geen condoom te willen gebruiken?”
  • “Huh, wat zeg je nu?”
  • “Stop, nu ga je te ver!”
  • “Dit is niet leuk maar ik luister, zeg het maar.”
  • “Je doet me lachen, ik vind je tof.”
  • “Dit vind ik best fijn, ik vind jou ook leuk.”
zes gelaatsuitdrukkingen

Stap 2: Wat kan je lezen van het gezicht?

  • Wat lees je op het gezicht van de ander?
  • Hoe kan je aflezen hoe iemand zich voelt?
  • Waarom is het nodig om te kijken hoe iemand zich voelt?
  • Je bent opgewonden, hoe benader je dan iemand zonder dat die zich slecht voelt?

Oefening: Hoe voelt de ander zich?

Stap 1: Bekijk het filmpje.

Stap 2: Beantwoord deze vragen.

  • Wat lees je op het gezicht van Vera?
  • Vera zegt geen nee, wil dat automatisch zeggen dat ze het toch wil? Waarom (niet)?
  • Hoe kan je aflezen hoe iemand ergens niet mee akkoord gaat?
  • Waarom denk je dat Daan niet ziet dat Vera het niet leuk vindt?
  • Waarom is het nodig om te kijken hoe iemand zich voelt?
  • Hoe kan je rekening houden met iemand de volgende keer? Bijvoorbeeld: (1) Vragen waar de ander zin in heeft, (2) een voorstel doen en nadien vragen of dat een goed idee is, (3) kijken naar de gezichtsuitdrukkingen, (4) niet je eigen wil opleggen, maar iets doen waar je samen plezier aan beleeft,...