Ga na in welke mate je organisatie herstelgericht werkt naar aanleiding van een conflict of incident met grensoverschrijdend gedrag.
Bepaal met de schalen in de bijlage waar jouw organisatie, je werking of je aanpak zich situeert binnen de volgende vier werkprincipes van herstelgericht werken.
De mate waarin dader en slachtoffer elkaar ontmoeten en in gesprek gaan na een conflict of incident.
De mate van toenadering, compensatie of schadeloosstelling voor de geleden schade.
De mate van (re)integratie/ er (weer) bij horen van de dader/ het opnieuw samen verder kunnen na de feiten.
De mate waarin de organisatie iedereen in staat stelt om deel te nemen aan herstelgerichte methodieken.
Elke schaal is een continuüm met een reeks mogelijkheden die gaan van een volwaardig herstelgerichte aanpak tot een aanpak die in het geheel niet herstelgericht is.
Duid telkens aan op welk punt jouw organisatie, je werking of je aanpak zich situeert.
Breng de resultaten van elk van deze continua in kaart in het combinatieschema in de bijlage.
Bron: KPC Groep (2005). De verbindende school. Herstelrecht in het Nederlandse Onderwijs.