STAP 1

Bepaal met de schalen in de bijlage waar jouw organisatie, je werking of je aanpak zich situeert binnen de volgende vier werkprincipes van herstelgericht werken.

Ontmoeting

De mate waarin dader en slachtoffer elkaar ontmoeten en in gesprek gaan na een conflict of incident.

Compensatie

De mate van toenadering, compensatie of schadeloosstelling voor de geleden schade.

Verbinding

De mate van (re)integratie/ er (weer) bij horen van de dader/ het opnieuw samen verder kunnen na de feiten.

Organisatiebetrokkenheid

De mate waarin de organisatie iedereen in staat stelt om deel te nemen aan herstelgerichte methodieken.

Elke schaal is een continuüm met een reeks mogelijkheden die gaan van een volwaardig herstelgerichte aanpak tot een aanpak die in het geheel niet herstelgericht is.

Duid telkens aan op welk punt jouw organisatie, je werking of je aanpak zich situeert.

STAP 2

Breng de resultaten van elk van deze continua in kaart in het combinatieschema in de bijlage.

Download de bijlage

Bron: KPC Groep (2005). De verbindende school. Herstelrecht in het Nederlandse Onderwijs.