Aantal deelnemers: Max. 8

Duur: 60 min

Materiaal:

  • Flipoverpapier
  • Stiften

Stappenplan

Stap 1: succesverhaal (15 minuten)

Iemand vertelt uitgebreid over een succeservaring: een moment dat iets in het werk echt goed ging.

Een moment waarop hij trots was op zichzelf en voelde dat:

  • de energie goed stroomde;
  • hij in korte tijd een grote stap maakte;
  • dat hij groeide.

De andere groepsleden luisteren en schrijven de factoren op die dit succes mogelijk maakten.

Stap 2: succesfactoren (20 minuten)

Inventariseer op een flap alle succesfactoren in twee kolommen:

  1. Initiatieven, kwaliteiten, sterktes en acties van de verteller
  2. Contextkenmerken en ondersteuning van andere personen

Helpende vragen:

  • Wat precies maakt het tot een succes?
  • Waarvan kreeg je precies energie?
  • Hoe kreeg je dat voor elkaar?
  • Wat deed je (voor je) zelf?
  • Waar ligt jouw kracht
  • Wat deed je omgeving?
  • Wat deden je collega’s?

De verteller denkt mee, verbetert en vult aan.

Stap 3: verdiep je succes (15 minuten)

Organiseer een ronde van vragen stellen en goed luisteren.

Haal aanvullende informatie uit de antwoorden van de verteller en destilleer uit de combinatie van de succesfactoren nieuwe inzichten. Noteer die op een tweede flap.

Stap 4: evaluatie (10 minuten)

Zoek samen een antwoord op de vraag: "Wat leren wij hieruit?"

Of: "Hoe kunnen we dit vertalen naar tips voor het team?"

Bron:

  • E. de Haan (2001) Leren met collega’s. Praktijkboek intercollegiale consultatie. Assen: Van Gorcum.
  • L. Verheijen (2004). Appreciative inquiry: een methodiek voor positieve organisatieverandering. Gent: Kessel & Smit