Pak op een gestructureerde manier een knelpunt, frustratie of irritatie aan door verbeteringen voor te stellen, door te voeren, te evalueren en bij te sturen. Het verbeterbord kan je ook inzetten om lastige situaties bespreekbaar te maken met je cliënten.
Aantal deelnemers: Max. 15
Duur: 1 keer per week, max. 15 minuten
Materiaal:
Elke deelnemer noteert op de blauwe post-its zaken waar hij of zij tegenaan loopt of geïrriteerd van geraakt (één punt per post-it) en plakt dit op de flap in het vak ‘ik merk’. Daarbij doet de deelnemer eventueel een verbetervoorstel
Eén keer per week wordt het bord in groep besproken in maximaal 15 minuten. Selecteer samen één van de post-its en plak deze bij ‘wij gaan’. Laat de persoon die het knelpunt opschreef een toelichting geven.
Ga na: kent en begrijpt iedereen de oorzaak van het probleem?
Plak de gele post-its op de grote flap in het vak ‘wij gaan’. Voer gedurende de week uit wat afgesproken werd.
Bekijk tijdens de wekelijkse bespreking of er al acties van ‘wij gaan’ zijn afgerond. Verplaats die naar ‘wij ervaren’. Evalueer de acties.
Ga na: ervaart het team verbetering?
Bron: Steeds beter sessie! Samen werken aan verbetering. STAZ (stichting arbeidsmarkt ziekenhuizen), ontwikkeld door QIDOS