Een case opvolgen rond (seksueel) grensoverschrijdend gedrag is niet eenvoudig. Je moet zorgvuldig en correct te werk gaan. Daarom is het van belang om notities bij te houden van de ondernomen stappen. In een registratieformulier kunnen verschillende zaken opgenomen worden: gegevens melder, slachtoffer, omschrijving, advies, verdere afspraken…
Om een paar redenen is het goed om per melding een rapportering bij te houden:
Het is aan te raden om tijdens de behandeling van de case/melding het handelingsprotocol te volgen en per stap extra notities bij te houden voor eigen gebruik. Let op de discretieplicht. Behandel deze notities dus met aandacht voor de privacy van alle betrokkenen.
[datum + omschrijving] | |
Fase 0: Melding Aanmeldingsvraag |
[omschrijving van de melding] |
Fase 1: In kaart brengen van feiten Stappen om bijkomende informatie te krijgen |
|
Fase 2: Inschatten van de ernst en advies opbouwen Ingewonnen extern advies |
|
Interne bespreking | |
Formulering van een advies | |
Fase 3: Uitvoeren van het advies Stappen in de verdere opvolging |
|
Fase 4: Nazorg en evaluatie | |
Fase 5: Verbeteracties voor het beleid |
Hieronder een voorbeeld van een rapporteringsdocument dat je kan finaliseren als een case is afgesloten. Het geeft jou als professional een handig overzicht om te zien wat de kern van de situatie was en hoe het opgelost is geraakt.
MELDING … OP …/…/20.. |
GEGEVENS ORGANISATIE |
Naam organisatie: Naam verantwoordelijke: E-mailadres: Telefoon: |
GEGEVENS MELDER |
Naam: E-mail: Telefoon: Functie/betrokkenheid: |
BESCHRIJVING VAN HET PROBLEEM OF VRAAG |
Datum/Periode:
Herhaling:
Plaats: Soort grensoverschrijdend gedrag:
Aantal slachtoffers:
Aantal plegers:
Geslacht slachtoffer(s):
Leeftijd slachtoffer(s):
Rol slachtoffer(s): Geslacht pleger(s):
Leeftijd pleger(s): jonger dan 12
Rol pleger(s): Omschrijving situatie: |
ADVIES |
Advies opbouwen samen met:
Advies doorgeven aan verantwoordelijken op: [datum] Algemene omschrijving van het advies |
RESULTAAT ADVIES |
Het advies & de ondersteuning leidde tot:
|
REFLECTIE (hoe was het, ging het vlot, medewerking van verantwoordelijken, weerstanden...) |