Maak conflicten op een gestructureerde manier bespreekbaar en word je bewust van je eigen conflicthanteringsstijl en die van je teamleden. Leer anticiperen en reflecteren op conflicten en leer zo verdere escalatie voorkomen.
Aantal deelnemers: Max. 15
Duur: 120 minuten
Materiaal:
Conflicten ervaren we vaak als lastig. Toch is een conflict niets anders dan een verschil van mening, een andere kijk op een situatie of het hebben van andere verwachtingen naar elkaar toe.
Omdat een conflict gepaard gaat met emoties kan de situatie beladen worden.
In conflictsituaties lijken de belangen van twee of meerdere mensen onverenigbaar. Dat uit zich in bepaald gedrag van alle partijen.
Mensen hanteren verschillende stijlen in het omgaan met conflicten. Het is handig als je je eigen stijl kent en kunt anticiperen op de stijl van de ander.
Met de vragenlijst van Thomas & Kilmann kan je je voorkeursstijl in conflictsituaties bepalen.
Thomas en Kilmann beschrijven het gedrag van mensen in conflictsituaties aan de hand van twee basisdimensies:
Zo bepalen ze vijf methoden of stijlen van conflicthantering.
Hoe effectief een bepaalde conflicthanteringsstijl is, hangt af van de eisen die de conflictsituatie stelt en de vaardigheden waarmee je de stijl gebruikt.
Ieder van ons kan de vijf stijlen inzetten. Maar iedereen gebruikt bepaalde stijlen makkelijker dan andere en heeft daardoor de neiging daar meer op te vertrouwen. Hetzij door temperament, hetzij door ervaringen.
Dat kan bijvoorbeeld een conflict tussen collega’s of een conflict met cliënten zijn. Vraag om vooraf de vragenlijst in te vullen.
Eén idee of uitleg per post-it. Laat vervolgens iedereen om beurt aan het woord. Verzamel de post-its op een flipover.
Op basis daarvan kiest de groep een situatie die voor iedereen relevant is.
Hij kiest er zijn drie beste vragen uit en leest ze voor. De gespreksleider noteert de vragen op de flap.
Vervolgens mag de inbrenger de vragen beoordelen als relevant, niet relevant of gedeeltelijk relevant. Voer geen discussie op dit punt.
Hij laat ideeën, oplossingen en beschrijvingen van wat er na het incident gebeurde weg.
De groepsleden mogen nog vragen stellen om de gebeurtenis en de context duidelijk te krijgen. Maak vervolgens met de groep een samenvatting van de situatie.
Benoem de verschillende belangen aan de hand van de twee basisdimensies en leg linken met de post-its uit stap 2.
En iedere deelnemer verplaatst zich in de inbrenger en schrijft voor zichzelf een beeld van het probleem op.
Overloop de verschillende zienswijzen van de deelnemers en schrijf ze op de flipover.
En kiest met welke hij verder wil gaan.
Neem de flap met het schema van Thomas & Kilmann erbij en vraag welke conflicthanteringsstijl de inbrenger herkent bij zichzelf in dit conflict.
Geef hem de ruimte om dit uit te leggen.
Wat herkennen de ander deelnemers? Hoe kijken zij er tegenaan?
Noteer de suggesties op de flap.
Schrijf deze herformulering op de flap. Vraag welke suggesties hij zal gebruiken.
In groepjes van twee- of drie bespreken ze de uitkomsten van hun Thomas & Kilmanntest.
Neem het schema van Thomas & Kilmann erbij en vraag de deelnemers om hun naam te zetten bij hun voorkeursstijl. Zowel de uitkomst uit de test als de uitkomst uit het gesprek met collega’s.
Zoek naar acties die zij kunnen ondernemen in de conflictsituatie en zet ze bij op het schema.
Iedereen bekijkt de flap en mag verduidelijkingsvragen stellen aan de andere deelnemers.
Welke suggesties of acties kan hij nog benutten?
Gaat het bij de gekozen acties om: compromissen zoeken, winnen of verliezen, overheersing of ondergeschikt zijn aan, machteloosheid of macht, helpen en aanpassen of samenwerken en oplossen, vermijden of doordrukken, etc.
Vraag tot slot de inbrenger naar zijn ervaring en stel dezelfde vraag aan de deelnemers.
Bron: Conflict and Conflictmanagement, KW Thomas.Steeds beter sessie! Samen werken aan verbetering. STAZ (stichting arbeidsmarkt ziekenhuizen), ontwikkeld door QIDOS