De kwaliteit van de zorg voor medewerkers beïnvloedt de kwaliteit van hulpverlening. De balans tussen zorg voor je doelgroep en zorg voor medewerkers is een continue opdracht.

Jouw organisatie is voor allebei even verantwoordelijk. Maak je missie waar met een integriteitsbeleid.

Zorg voor je cliënten

Grensoverschrijdend gedrag schaadt de belangen van je doelgroep: of ze het gedrag nu zelf stellen, het ondergaan of er getuige van zijn. Angst, schaamte, verwonding en vrijheidsbeperking zijn vaak het gevolg.

Een cliënt met grensoverschrijdend gedrag, loopt ook het risico op minder positieve aandacht, stereotypering en minder goede hulp.

Grensoverschrijdend gedrag is soms een reden om een begeleiding te stoppen. Zorg betekent hier: incidenten voorkomen en de negatieve gevolgen ervan beperken.

Zorg voor medewerkers

Medewerkers voeren de opdracht van jouw organisatie uit. Zij helpen en ondersteunen cliënten.

Beledigingen, bedreigingen en fysiek grensoverschrijdend gedrag stellen hen zwaar op de proef. Ze voelen boosheid, angst of pijn.

In ernstige gevallen lopen ze een trauma op of verliezen ze hun arbeidsmotivatie. Ziekte, burn-out en personeelsverloop zijn dan niet ver weg.

De welzijnswet en de pestwet ondersteunen deze visie.

Ontwikkel of stuur je integriteitsbeleid bij met het 6W model