Het is goed om ongewenst gedrag te melden en te registreren. Want zo kan het beter opgevolgd worden. Tussen beide is een belangrijk verschil. Melden is binnen de vierentwintig uur doorgeven dat er een incident is geweest. Registreren is informatie over het incident schriftelijk vastleggen, zodat er later uit geleerd kan worden. Door incidenten te melden en te registreren kan je ze beter opvolgen.
Een incident meld je best onmiddellijk bij je leidinggevende. Zo kan die snel actie ondernemen. Als je mondeling meldt, is het belangrijk dat de ontvanger de minimale gegevens noteert. Je kan ook zelf schriftelijk melden, dat kan op papier of digitaal. Voorzie als organisatie een eenvoudig meldkaartje of meldformulier. Zo noteert iedereen de essentiële gegevens.
Ja, ook de minder ingrijpende. Waarom?
Is het niet haalbaar om alle incidenten te melden? Bepaal welke soort incidenten minstens gemeld moeten worden.
Tip: Om tot minimale afspraken te komen, laat je alle medewerkers gedurende een maand alles wat ze als grensoverschrijdend gedrag beschouwen op een eenvoudige manier registreren. Zo krijg je een overzicht van de verschillende situaties. Spreek samen af wat er voortaan gemeld moet worden en waarom. Stel zeker de vraag waarom je bepaalde incidenten niet zou melden.
Wat je registreert hangt af van het soort incident.
Voor een minder ingrijpend incident met weinig kans op herhaling volstaat een beknopte registratie (de schriftelijke meldgegevens).
Tip: Stel samen een ernst-frequentiematrix op als houvast om te weten hoe beknopt of hoe uitgebreid je registreert.
ERNST / IMPACT | |||
FREQUENTIE |
Licht = Onaangenaam, vervelend, lichte stress, schade aan objecten, lichte fysieke schade (EHBO volstaat). |
Ernstig = Angst, grote stress, hevige emoties, trauma, sociale schade, reputatieverlies fysieke schade waarbij tussenkomst van een arts nodig is. |
Zeer ernstig = Herhaalde angst, langdurige en grote stress, nood aan langdurige medische of therapeutische behandeling, zware sociale schade, zware permanente fysieke schade of nood aan chirurgie of levensreddend ingrijpen. |
Dagelijks | Uitgebreid | Zeer uitgebreid | Zeer uitgebreid |
Wekelijks | Basis | Uitgebreid | Zeer uitgebreid |
Maandelijks | Basis | Uitgebreid | Zeer uitgebreid |
Jaarlijks | Basis | Basis | Uitgebreid |
> Jaarlijks | Basis | Basis | Uitgebreid |
Bepaal zelf welke gegevens voor jouw werksituatie nodig zijn. Het aantal zaken dat je opneemt in het registratieformulier heeft invloed op de gebruiksvriendelijkheid ervan. Vraag je daarom steeds af waarom en voor wie je deze gegevens wilt bijhouden.
Naar aanleiding van een incident moet je soms verschillende formulieren invullen. Denk bijvoorbeeld aan de aangifte bij de verzekering of het register van lichte ongevallen, de registratie van de gebruikte vrijheidsbeperkende maatregelen, aangifte bij de politie of melding van grensoverschrijdend gedrag ten opzichte van gebruikers of leden van je doelgroep. Vermijd dubbel werk. Bundel alle registratiemomenten en –formulieren. Stem ze op elkaar af. Maak er één geïntegreerd systeem van.
Liefst de betrokken medewerker. Dan krijg je de meest correcte weergave van de feiten. Een collega, de leidinggevende of de vertrouwenspersoon kan daarbij helpen. Belangrijk is dat de leidinggevende of de vertrouwenspersoon mee opvolgt dat het incident binnen de week na de feiten geregistreerd wordt.
Laat je collega's het filmpje 'Hoe meer meldingen, hoe beter het veiligheidsbeleid' zien waarin uitgelegd wordt waarom melden zo belangrijk is:
Bekijk dit voorbeeld uit de asielsector dat toont hoe je de registraties op organisatieniveau kunt bijhouden.
Bekijk dit voorbeeld uit de sportsector.