Beleid werkt alleen als er steun, betrokkenheid en enthousiasme is. Bepaal daarom van wie je de goedkeuring, wilskracht, kennis en kunde nodig hebt om beleid te ontwikkelen en uit te voeren. Zoek uit hoe je die mensen meekrijgt.

Wie heb je nodig om je beleid te ontwikkelen?

De werkgever

De werkgever draagt verantwoordelijkheid om zijn medewerkers en zijn leden, leerlingen of gebruikers te beschermen. Dat is een wettelijke verplichting. Maar als dat de enige motivatie is, bestaat de kans dat een integriteitsbeleid dode letter blijft.

Een raad van bestuur en een directie die grensoverschrijdend gedrag erkennen en er met overtuiging iets aan willen doen, zijn essentieel. Alleen met hun goedkeuring en steun komen maatregelen tot stand, worden middelen (personeel, financieel, materieel) vrijgemaakt en kan de cultuur veranderen.

  • Is je werkgever niet overtuigd? Maak de behoefte aan verandering voelbaar. Anders wordt het thema ofwel botweg genegeerd, ofwel weggelachen. Argumenteer om je directie te overtuigen.
  • Is je werkgever overtuigd? Stimuleer je werkgever om dit voornemen officieel aan te kondigen. Zo voelen de medewerkers en de doelgroep zich serieus genomen en gesteund. Dat hebben ze nodig als ze te maken krijgen met grensoverschrijdend gedrag. Formaliseer de steun in een intentie- of engagementsverklaring.

Gemotiveerde en enthousiaste medewerkers

Zoek uit welke medewerkers hun schouders willen zetten onder dit project en wie gemakkelijk collega’s meekrijgt. Deze mensen vind je op alle niveaus van je organisatie. Groepeer ze. Start een werkgroep en stel een trekker aan. Die trekker gelooft in de goede afloop en investeert flink wat tijd in de voorbereiding en opvolging van het werk.

Gemotiveerde en enthousiaste leden, leerlingen, gebruikers en hun achterban

Hun ervaringen, ideeën en oplossingen zijn ook een belangrijke bron van inspiratie en feedback. Bevraag en betrek hen. En vaardig iemand van hen af om mee te zetelen in de werkgroep.

Belangrijke externen

Denk bijvoorbeeld aan doorverwijzers, opleiders en andere partners met wie je samenwerkt. Ook zij hebben mogelijks interessante punten aan te brengen.

Creëer massa, zo gaat de bal aan het rollen

Betrek zo veel mogelijk mensen. Sensibiliseer en informeer ze. En doe dit op maat. Pas als mensen zich persoonlijk aangesproken en emotioneel bevestigd voelen, nemen ze informatie op en zijn ze bereid hun steentje bij te dragen.

Zorg dat de kern van je boodschap bij elke doelgroep beklijft:

  • Trek aandacht en wek interesse op. Verpak je boodschap op een onverwachte manier. Zo maak je mensen nieuwsgierig. Ontwikkel posters, flyers, kaartjes, screensavers, TikToks, Instagrams, hashtags en andere items om kernwaarden, centrale boodschappen en het veranderde beleid onder de aandacht te brengen.
  • Laat elke doelgroep voelen dat de boodschap speciaal voor hen bestemd is. Toon dat je hun situatie, zorgen en behoeften kent. Speel erop in.
  • Breng de essentie van je boodschap simpel, toegankelijk en duidelijk.
  • Organiseer een startdag en draagvlaksessies. Laat medewerkers en leden, leerlingen of gebruikers in dialoog gaan met elkaar over grensoverschrijdend gedrag, de risico’s, de gevolgen, hoe je het kan voorkomen, hoe je er best op reageert. Hun perspectieven, ideeën en ervaringen zijn nodig om plannen en maatregelen inhoud en vorm te geven en om ze praktisch haalbaar en efficiënt te maken. Door samen aan de slag te gaan, vergroot je de kans op een haalbaar en gedragen beleid.
  • Informeer de verschillende groepen regelmatig over de ontwikkelingen, realisaties en de nog te zetten stappen. Dat kan bijvoorbeeld via het personeelsblad, nieuwsbrief of een ander intern nieuwsmedium.
  • Te veel informatie ontmoedigt mensen. De essentie vervliegt. Te weinig informatie leidt tot onwetendheid en zo tot ontevredenheid. Structureer de belangrijkste informatie en bespreek die regelmatig.

Ook trainen en ideeën met elkaar uitwisselen zijn manieren om het draagvlak te vergroten en de mentaliteit en attitudes te beïnvloeden.

Blijvend motiveren

‘Willen’ doordringt alle stappen van het beleidsproces. Voor een geslaagd beleid reken je op het engagement en de verantwoordelijkheid van alle medewerkers. Het komt erop neer dat je mensen gemotiveerd krijgt en houdt. Speel daarom in op de drie fundamentele psychologische basisbehoeften. Deze vormen de basis van onze motivatie.

  • Zorg voor verbondenheid. Als je je verbonden voelt met je werk en je collega’s, ben je sneller geneigd om je in te zetten en om veranderingen te helpen waarmaken.
  • Zorg dat mensen zich competent voelen om de verandering te realiseren. Zorg voor training, coaching en ondersteuning.
  • Geef mensen ruimte en autonomie. Als je voelt dat je jezelf mag zijn, dat je mening ertoe doet, dat je initiatief mag nemen en dat je zelf voldoende keuzes mag maken, dan motiveert dat om mee te werken en mee te denken.

Neem deze elementen mee doorheen alle stappen in je beleidsproces: van ‘willen’ over ‘weten’ en ‘wegen’ naar ‘werken’ en ‘waken’.

Voorbeeldgedrag

Ook voorbeeldgedrag van directie en leidinggevenden en toezicht op het naleven van afspraken bevordert draagvlak. Het maakt de visie en het beleid geloofwaardig. Het laat zien dat je het echt meent.