Zorg dat je werkgever mee is. En betrek gemotiveerde en enthousiaste medewerkers, leden, leerlingen, gebruikers en hun achterban en belangrijke samenwerkingspartners. Creëer massa door zoveel mogelijk op maat te sensibiliseren, informeren en motiveren. En zorg voor voorbeeldgedrag.
Beleid werkt alleen als er steun, betrokkenheid en enthousiasme is. Bepaal daarom van wie je de goedkeuring, wilskracht, kennis en kunde nodig hebt om beleid te ontwikkelen en uit te voeren. Zoek uit hoe je die mensen meekrijgt.
De werkgever draagt verantwoordelijkheid om zijn medewerkers en zijn leden, leerlingen of gebruikers te beschermen. Dat is een wettelijke verplichting. Maar als dat de enige motivatie is, bestaat de kans dat een integriteitsbeleid dode letter blijft.
Een raad van bestuur en een directie die grensoverschrijdend gedrag erkennen en er met overtuiging iets aan willen doen, zijn essentieel. Alleen met hun goedkeuring en steun komen maatregelen tot stand, worden middelen (personeel, financieel, materieel) vrijgemaakt en kan de cultuur veranderen.
Zoek uit welke medewerkers hun schouders willen zetten onder dit project en wie gemakkelijk collega’s meekrijgt. Deze mensen vind je op alle niveaus van je organisatie. Groepeer ze. Start een werkgroep en stel een trekker aan. Die trekker gelooft in de goede afloop en investeert flink wat tijd in de voorbereiding en opvolging van het werk.
Hun ervaringen, ideeën en oplossingen zijn ook een belangrijke bron van inspiratie en feedback. Bevraag en betrek hen. En vaardig iemand van hen af om mee te zetelen in de werkgroep.
Denk bijvoorbeeld aan doorverwijzers, opleiders en andere partners met wie je samenwerkt. Ook zij hebben mogelijks interessante punten aan te brengen.
Betrek zo veel mogelijk mensen. Sensibiliseer en informeer ze. En doe dit op maat. Pas als mensen zich persoonlijk aangesproken en emotioneel bevestigd voelen, nemen ze informatie op en zijn ze bereid hun steentje bij te dragen.
Zorg dat de kern van je boodschap bij elke doelgroep beklijft:
Ook trainen en ideeën met elkaar uitwisselen zijn manieren om het draagvlak te vergroten en de mentaliteit en attitudes te beïnvloeden.
‘Willen’ doordringt alle stappen van het beleidsproces. Voor een geslaagd beleid reken je op het engagement en de verantwoordelijkheid van alle medewerkers. Het komt erop neer dat je mensen gemotiveerd krijgt en houdt. Speel daarom in op de drie fundamentele psychologische basisbehoeften. Deze vormen de basis van onze motivatie.
Neem deze elementen mee doorheen alle stappen in je beleidsproces: van ‘willen’ over ‘weten’ en ‘wegen’ naar ‘werken’ en ‘waken’.
Ook voorbeeldgedrag van directie en leidinggevenden en toezicht op het naleven van afspraken bevordert draagvlak. Het maakt de visie en het beleid geloofwaardig. Het laat zien dat je het echt meent.