Ieder mens wil groeien en ontwikkelen om competenter te worden in wat hij doet en laat. Het is een basisbehoefte waar je rekening mee houdt in je aanbod. Heb je hier aandacht voor? Dan bouw je aan welzijn en een positief klimaat.
Welke voorwaarden bepalen of er ruimte is voor groei en ontwikkeling?
Want is die er niet, dan bestaat de kans op faalangst en onzekerheid. Machogedrag of net het omgekeerde, kunnen wijzen op verborgen angsten. Ga er zorgzaam mee om.
Met een aantrekkelijk en gevarieerd leer- en activiteitenaanbod ga je verveling tegen en creëer je ontwikkelingskansen, momenten van trots, van verbinding en samenhorigheid.
Zoek samen met je doelgroep naar thema’s, methodieken en activiteiten die aansluiten bij hun interesses.
Doe dat door complimenten te geven en specifieke vaardigheden te bekrachtigen. Benoem positief gedrag en zorg dat je doelgroep succeservaringen beleeft.
Wees trots op het werk van je doelgroep. Recent werk kun je leuk fotograferen of presenteren, bijvoorbeeld aan de muren of in een hoek van het lokaal.
Het werkt motiverend om het eigen werk tentoongesteld te zien.
Stem taken en doelen af op wat je doelgroep nodig heeft en wat haalbaar is voor hen. Geef ruimte aan experiment.
De ‘zone van naaste ontwikkeling’ (Vygotsky) zit tussen het actueel en het potentieel ontwikkelingsniveau. Leerervaringen die zich in die zone bevinden, stimuleren en bevorderen de ontwikkeling. Het principe is dat je activiteiten aanbiedt die je doelgroep nog net niet zelfstandig kan. Met de juiste ondersteuning bij de uitvoering lukt het wel.
Het is een gekende uitspraak: je leert het best uit je fouten. Dat geldt niet alleen voor je doelgroep, maar even goed voor de hele organisatie en medewerkers.
Onderschat je rol als begeleider of leerkracht niet. Wees open over jouw leerproces. Laat zien hoe jij valt en opstaat, successen bereikt en soms faalt en telkens weer opnieuw probeert.